Verdenspremiere: 8-seters Ford Tourneo Custom ladbar hybrid

05.04.2019

     


Som første ladbare hybrid i sin klasse introduserer Ford den nye 8-seteren Ford Tourneo Custom. I dag fikk bilen sin verdenspremiere på Fords «Go Further-arrangement» i Amsterdam.


Den fleksible og luksuriøse 8-seteren kan kjøre hele 50 km (NEDC) på strøm og er på plass i Norge i slutten av 2019.

- Tourneo Custom som ladbar hybrid er en svært drivstoffeffektiv bil som også vil bidra til at spesielt urbane miljøer får bedre lokal luftkvalitet. Bilen passer perfekt for næringsdrivende som jobber med persontransport eller storfamilier som trenger ekstra mye plass, sier adm. dir. i Ford Motor Norge Per Gunnar Berg.

Tourneo Custom ladbar hybrid er en forhjulsdreven bil som drives av en elektrisk motor/generator med en 13,6 kWh lithium-ion batteripakke. Fords prisvinnende 1.0-liters EcoBoost bensinmotor fungerer utelukkende som en rekkeviddeforlenger, som lader batteriet på de turene der lading fra strømnettet og regenerering av bremseenergi ikke gir tilstrekkelig rekkevidde.

Nye Tourneo Custom som ladbar hybrid har et antatt CO2-utslipp på 75 g/km og et forbruk på 0,33 l/mil.*


Unik seteløsning for mest mulig fleksibel bruk


Nye Ford Tourneo Custom har fått et premium interiør og nytt design. Bilen er den eneste i sitt segment hvor setene på 2. rad kan snus 180 grader slik at 2. og 3. rad kan settes i en konferanseløsning der passasjerene ser mot hverandre.


Fire kjøremodus


Nye Tourneo Custom ladbar hybrid er utstyrt med fire kjøremoduser som bestemmer hvordan bensinmotoren skal fungere som rekkeviddeforlenger. Med «EV Auto» vil batteriet lades automatisk for å optimalisere effektivitet og ytelse. Med «EV Charge» lader bensinmotoren batteriet maksimalt opp. Velger du «EV Now» kjører bilen helelektrisk så lenge den har mulighet til det. «EV Later» blir brukt for å ta vare på batteriets ladenivå for å ha strøm til å kjøre elektrisk senere på turen.

Sjåføren kan også velge hvor mye energi som skal regenereres fra bremsene ved å velge mellom «Drive» og «Lean» på girskifteren. Når man kjører i ‘’Lean’’ modus og slipper gasspedalen vil systemet redusere hastigheten på bilen raskere enn normalt, og samtidig lyser bremselysene ved behov for å varsle biler bak. Ved større reduksjon av hastigheten vil mer energi regenereres til batteriet, slik at den elektriske rekkevidden øker.

På instrumentpanelet vises lade- og batteristatus, forbruk og besparelse. Du har også oversikt over hvor lang rekkevidde du har igjen, både i batteriet og på rekkeviddeforlengeren.

Ved bruk av 230 volts 10 ampere-kurs er batteriet fullt oppladet etter 5 timer. Bruker du en 230 volts 16- eller 32-ampere kurs skal du kunne fullade batteriet gjennom ladekontakten som ligger i bilens støtfanger på 3 timer


     


Luksus, raffinert og innebygd modem som standard


Nye Tourneo Custom leveres med FordPass Connect som standard. Dette er en innebygd modemteknologi som gir deg mulighet til å styre en rekke av bilens funksjoner og få tilgang til kjøretøydata fra en app på mobiltelefonen. Du kan for eksempel låse opp og igjen bilen, sjekke kjøretøystatus som dekktrykk, drivstoff- og oljenivå, samt lokalisere bilen via FordPass-appen.

Med modemet FordPass Connect blir også den store 8-seteren til et mobilt Wi-Fi-hotspot hvor hele 10 enheter kan koble seg til internett samtidig.


For flere store Ford-nyheter og bilder fra Fords store "Go Further-arrangement": KLIKK HER


Tourneo Custom ladbar hybrid leveres som en godt utstyrt Titanium-variant, men kan også oppgraderes til toppspekket Titanium X-versjon.

Bilen er også tilgjengelig med aktiv parkeringsassistent der bilen selv kan lukeparkere eller parkere vinkelrett inn i en luke som i et parkeringshus. Det eneste sjåføren trenger å gjøre er gasse og bremse.

Ford annonserte tidligere i år at alle selskapets modeller fremover vil inkludere ett eller flere av alternativene mild hybrid, hybrid, ladbar hybrid eller helelektrisk.

Nylig lanserte Ford også Tourneo Custom som en mild hybrid med 185 HK. Bilen kan også fås med Fords nye 185 HK 2-liters EcoBlue-motor med manuelt eller automatgir. Disse er tilgjengelig fra midten av 2019.

                                                            # # # #

*Officially homologated fuel-efficiency and CO2 emission figures will be published closer to on-sale date

The declared fuel/energy consumptions, CO2 emissions and electric range are measured according to the technical requirements and specifications of the European Regulations (EC) 715/2007 and (EC) 692/2008 as last amended. Fuel consumption and CO2 emissions are specified for a vehicle variant and not for a single car. The applied standard test procedure enables comparison between different vehicle types and different manufacturers. In addition to the fuel-efficiency of a car, driving behaviour as well as other non-technical factors play a role in determining a car's fuel/energy consumption, COemissions and electric range. CO2 is the main greenhouse gas responsible for global warming.

Since 1 September 2017, certain new vehicles are being type-approved using the World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) according to (EU) 2017/1151 as last amended, which is a new, more realistic test procedure for measuring fuel consumption and CO2 emissions. Since 1 September 2018 the WLTP has begun replacing the New European Drive Cycle (NEDC), which is the outgoing test procedure. During NEDC Phase-out, WLTP fuel consumption and CO2 emissions are being correlated back to NEDC. There will be some variance to the previous fuel economy and emissions as some elements of the tests have altered i.e., the same car might have different fuel consumption and CO2 emissions.


Kontakt oss

Nyheter

Kampanjer

Vis alle de siste kampanjene

Nyheter

Nyheter og arrangementer